Informacje ogólne
Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst jednolity Dz. U. 2014 1025.) określa zasady i tryb pobierania kosztów sądowych w sprawach cywilnych, zasady ich zwrotu, wysokość opłat sądowych w sprawach cywilnych, zasady zwalniania od kosztów sądowych oraz umarzania, rozkładania na raty i odraczania terminu zapłaty należności sądowych.
Strona www Ministerstwa Sprawiedliwości dot. opłat sądowych
Koszty sądowe obejmują opłaty i wydatki. Opłata może być stała, stosunkowa albo podstawowa.
Opłatę stałą pobiera się w sprawach o prawa niemajątkowe oraz we wskazanych w ustawie niektórych sprawach o prawa majątkowe, w wysokości jednakowej, niezależnie od wartości przedmiotu sporu lub wartości przedmiotu zaskarżenia. Opłata stała nie może być niższa niż 30 złotych i wyższa niż 5.000 złotych.
Opłatę stosunkową pobiera się w sprawach o prawa majątkowe; wynosi ona 5 % wartości przedmiotu sporu lub przedmiotu zaskarżenia, jednak nie mniej niż 30 złotych i nie więcej niż 100.000 złotych. Opłata stosunkowa w sprawach o prawa majątkowe dochodzone w postępowaniu grupowym wynosi 2 % wartości przedmiotu sporu lub przedmiotu zaskarżenia, jednak nie mniej niż 30 złotych i nie więcej niż 100.000 złotych.
Opłatę podstawową pobiera się w sprawach, w których przepisy nie przewidują opłaty stałej, stosunkowej lub tymczasowej. Opłata podstawowa wynosi 30 złotych i stanowi minimalną opłatę.
Opłaty należy uiszczać:
- znakami opłaty sądowej w kasie, sądu podając sygnaturę akt,
- lub przelewem na konto.
Znaki opłaty sądowej można nabyć w Kasie Sądu Okręgowego w Rzeszowie.
Numery odpowiednich kont Sądu Okręgowego w Rzeszowie podane są w zakładce Konta bankowe.
Opłaty kancelaryjne
Opłatę od wniosku o wydanie na podstawie akt:
1. poświadczonego odpisu, wypisu lub wyciągu;
2. odpisu orzeczenia ze stwierdzeniem prawomocności;
3. odpisu orzeczenia ze stwierdzeniem wykonalności:
4. zaświadczenia
- pobiera się w kwocie 6 złotych za każdą rozpoczętą stronicę wydanego dokumentu.
Opłatę od wniosku o wydanie kopii dokumentu, znajdującego się w aktach sprawy, pobiera się w kwocie 1 złotego za każdą rozpoczętą stronicę wydanego dokumentu.
Opłaty w sprawach z zakresu prawa o księgach wieczystych
Informację mozna uzyskać pod tym adresem w sekcji opłaty
Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości: Koszty i opłaty w sprawach cywilnych
Rejestr Spadkowy
Sąd Rejonowy w Łańcucie informuje, że z dniem 08 września 2016r, weszło w życie Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu uiszczania i wysokości opłat za wpisy dokonywane w Rejestrze Spadkowym przez notariusza lub sąd (Dz.U.2016, poz. 1420).
Na podstawie § 1 cyt. Rozporządzenia wysokość opłat za wpis dokonany w Rejestrze Spadkowym wynosi 5,00 złotych.
Opłaty należy dokonywać w Punkcie kasowym sądu w budynku Sądu Rejonowego w Łańcucie ul. Grunwaldzka 10 lub na rachunek bankowy sum na zlecenie Sądu Okręgowego w Rzeszowie
nr 64 1010 1528 0003 0313 9120 0000.
Przedmiotową opłatę uiszcza każdorazowo wnioskodawca wraz z wniesieniem pisma wszczynającego postępowanie o wydanie orzeczenia podlegającego wpisowi do Rejestru Spadkowego.